Yapay Zeka Nedir? E-Ticarette Yapay Zeka Kullanımı
Size nasıl yardımcı olabiliriz?
Ana Sayfa > E-Ticaret Blog > Yapay Zeka Nedir? E-Ticarette Yapay Zeka Kullanımı
Yapay Zeka Nedir? E-Ticarette Yapay Zeka Kullanımı
Yapay Zeka Nedir? E-Ticarette Yapay Zeka Kullanımı

İçindekiler

 

Yapay Zeka Nedir? E-Ticarette Yapay Zeka Kullanımı

Özellikle son yıllarda ülkemizi ve dünyayı kasıp kavuran yapay zeka konusu, engin bir deniz. Makine öğrenimi sayesinde kendi kendine gelişen botlar, neredeyse her işimizde kullandığımız telefonlar, tüm soruları yanıtlayan çevrim içi uygulamalar ve daha yüzlercesi, yediden yetmişe hepimizin elinin altında duruyor. Peki, yapay zeka nedir? Hangi alanlarda sıklıkla kullanılır? E-ticarette yapay zeka kullanımının avantajları nelerdir? Okumaya devam ederek bu sorulara ve çok daha fazlasına yanıt bulabilir, yapay zeka konusunda detaylı bilgiler edinebilirsiniz.

Yapay Zeka Nedir?

Yapay zeka nedir nerelerde kullanılır, sorusuna yanıt aradığımız bu yazımıza, "yapay zeka" teriminin tanımlamasıyla başlayalım! Küresel olarak İngilizce "Artificial Intelligence" ifadesinin kısaltması “AI” şeklinde kullanılan yapay zeka terimi, bilgisayar sistemlerinin, insan benzeri zeka ve davranışları simüle etmek veya gerçekleştirmek için kullanılan bir teknoloji alanıdır. Bilgisayar programlarının veri analizi, öğrenme, karar verme, problem çözme ve hatta dil anlama gibi karmaşık görevleri yerine getirebilmesini amaçlayan bu alanı, iki ana sınıf altında incelemek daha doğru olacaktır. Şöyle ki:

1. Strong AI yani Güçlü Yapay Zeka: Hepimizin yakından tanıdığı Google, ilk çıktığı yıllarda şimdikinden çok daha ilkel bir biçimde çalışıyordu. Zamanla insan düşünmesine ve anlamasına çok yaklaşan bir çalışma prensibini benimseyerek daha semantik bir sisteme dönüş yaptı ve ilerleyen yıllarda bundan çok daha iyisini yapacağı iddia edilmekte. Bu küçük örnek ile güçlü yapay zekayı anlamak kolaylaşabilir. Güçlü yapay zeka, genel zeka seviyesine veya insan benzeri düşünme yetisine sahip yapay zeka sistemlerini ifade eder. Bu tür yapay zeka sistemleri, çok çeşitli görevleri ve problemleri çözebilme yetisine sahip olacak şekilde tasarlanmıştır. Ancak güçlü yapay zeka şu anda hala teorik bir kavramdır ve gerçek dünyada hedeflenen başarıya henüz tam anlamıyla ulaşabilmiş değildir.

2. Weak AI yani Zayıf Yapay Zeka: Zayıf yapay zeka ise belirli bir görevi yerine getirmek veya belirli bir alandaki sorunu çözmek için tasarlanmış yapay zeka sistemlerini ifade eder. Örneğin Siri ve Alexa gibi sesli asistanlar, otomotiv sektöründeki sürüş yardımcıları veya gaming alanındaki yapay zeka uygulamaları gibi teknolojiler, zayıf yapay zeka projelerine verilebilecek harika örneklerden. Bu sistemler, belirli bir görevi etkili bir şekilde yerine getirebilirken genel zeka seviyesine veya insan benzeri düşünme yetisine sahip değildir.

Türkiye'de Yapay Zeka Uygulamaları

Peki, Türkiye'de kullanılan yapay zeka uygulamaları nedir, bir fikriniz var mı? Ülkemiz, özellikle son birkaç yılda hız kazanan yapay zeka uygulamalarıyla sağlıktan finansa, e-ticaretten eğitime pek çok farklı sektörde varlığını koruyor. Aşağıda sizin için derlediğimiz, ülkemizdeki yapay zeka kullanım alanlarını görmeniz mümkün.

  • E-Ticaret ve Perakende: Türkiye'deki e-ticaret ve perakende şirketleri, yapay zeka algoritmalarını kullanarak müşteri davranışlarını analiz edebilir, kişiselleştirilmiş ürün önerileri sunabilir ve stok yönetimini optimize edebilir.
  • Eğitim: Ülkemizdeki okul ve diğer eğitim kurumlarının web sitelerinde ve eğitim materyallerinde yapay zeka kullanımını sıklıkla görürüz. Bu kurumlar, yapay zeka sayesinde öğrenci performansını izleyebileceklerini, öğretim materyallerini kişiselleştirebileceklerini ve eğitim süreçlerini iyileştirebileceklerini biliyor.
  • Ulaşım: Türkiye'de ulaşım sektöründe yapay zeka; trafik yönetimi, akıllı şehir projeleri, otonom araç teknolojileri ve yol güvenliği gibi alanlarda öne çıkmakta. Örneğin İstanbul'da trafik yoğunluğunu azaltmak için yapay zeka destekli trafik yönetim sistemleri son yıllarda sıklıkla kullanılmakta. Bu adaptif trafik yönetim sistemleri, kavşak yoğunluklarının belirleyerek hangi yöne yeşil ışığın daha uzun süre yanmasına karar vermek şeklinde çalışıyor. Böylece kavşaklardaki trafik yoğunluğunu asgari düzeye indirmek amaçlanıyor.
  • Finans: Türkiye'deki finans sektöründe yapay zeka; dolandırıcılığı tespit etme, risk analizi yapma, müşteri hizmetlerini iyileştirme ve kişiselleştirilmiş öneriler sunma gibi alanlarda efektif biçimde kullanılmakta. Örneğin bankalar, müşteri hizmetleri için chatbot yapay zeka kullanımı konusuna epey önem veriyor.
  • Sağlık Sektörü: Türkiye'de yapay zeka, sağlık sektöründe hastalık teşhisi, tıbbi görüntüleme analizi ve hasta takibi gibi birçok alanda kullanılmakta. Örnek verecek olursak hastaların sağlık durumunu izlemek için kullanılan tele-tıp uygulamalarına değinebiliriz.

Pazarlamada Yapay Zeka Uygulamaları

Yapay zeka nedir, başlıklı yazımıza, pazarlamada yapay zeka kullanımı konusundan bahsederek son veriyoruz. Aşağıda tüm dünyadaki şirketlerin pazarlama stratejilerine konu olan yapay zeka tabanlı uygulamalarından örnekler görmeniz mümkün.

  • Google: Google, şüphesiz ki yapay zeka teknolojilerini reklamcılık ve pazarlama alanında geniş bir yelpazede kullanır ve pek çok farklı ürünü bulunur. Google Ads, Google Analitics, Google Search Console, vb... Google Ads platformu, yapay zeka tabanlı otomatik teklif verme ve reklam hedefleme özellikleri sunar. Google Analytics ise yapay zeka algoritmalarını, web sitesi trafiği ve kullanıcı davranışları hakkında derinlemesine analizler yapmak için kullanır. Tüm bunlar makine öğrenimi ve yapay zeka uygulamalarına harika birer örnek teşkil etmesi bakımından önemli.

Web sitesi trafiği demişken Organik Trafik Nedir? Nasıl Artırılır? başlıklı yazımızı da konu hakkındaki detayları öğrenmek isteyenler için buraya bırakalım.

  • Amazon: Dünyada ünlü e-ticaret platformu Amazon, yapay zeka algoritmalarını, müşteri satın alma geçmişlerini analiz ederek kişiselleştirilmiş ürün önerileri sunmak için kullanır. Şirketin bir de ağ servisleri sunduğu bir ürünü var: Amazon Web Services. Şirket, Amazon Web Services (AWS) aracılığıyla yapay zeka tabanlı pazarlama araçları sunarak müşterilerin reklam kampanyalarını optimize etmelerine yardımcı olur.
  • Facebook: Adını çeşitli olaylarla dünya basınında sık sık duyduğumuz Mark Zuckerberg'in sahibi olduğu Facebook, yapay zeka teknolojilerini reklam hedefleme ve kişiselleştirilmiş içerik önerileri sunmak için kullanır. Facebook Reklamcılığı, yapay zeka algoritmalarını kullanarak reklamverenlere en uygun hedef kitleye ulaşmayı vadeder. Ayrıca Facebook'un haber akışı algoritması da kullanıcıların ilgi alanlarına göre içerikleri sıralamak için yapay zeka kullanır.
  • T-Soft: Gelişmiş e-ticaret altyapısı sağlayıcısı T-Soft, bünyesindeki telefon canlı destek, talep destek ve yardım botu gibi çağrı merkezi yapay zeka kullanımı ile kullanıcılarının ihtiyaçlarını çözmeyi hedeflemekte. Deneyimli bir ekiple çalışan T-Soft, 7/24 çağrı merkezi desteği ile müşterilerin sorularını yanıtlarken yapay zeka destekli yardım botu ile müşteri ihtiyaçlarını interaktif biçimde karşılamayı amaçlar. Markanın ayrıca bir de Nildesk adında talep destek hizmeti var. Soruları, önerileri veya sorunları hızla elen alan bu teknoloji, deneyimli destek uzmanları tarafından e-posta ve yönetim paneli aracılığıyla işlev görmekte.
  • Trendyol: Trendyol, yapay zeka destekli ürün önerileri ve kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimi sunarak müşterilere daha iyi hizmet sağlamakta. Trendyol'un algoritması, müşterilerin geçmiş alışveriş alışkanlıklarını analiz ederek onlara ilgilerini çekebilecek ürünleri önerme şeklinde çalışır.
Eklenme Tarihi: - Güncellenme Tarihi:

Öne Çıkan Makaleler